الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
حوادث

"قطعولها جسمها بالمطواة".. السجن عامين للمتهمين بتشويه جسد الطالبة "عنود"

الثلاثاء 21/يونيو/2022 - 05:22 م

قضت محكمة جنح القاهرة الجديدة، المنعقدة بالتجمع الخامس؛ بمعاقبة سيدتين بالحبس سنتين، على خلفية اتهامهما بالتعدي على طالبة مول التجمع عنود وإصابتها بجرح غائر 71 غرزة في أنحاء متفرقة بالجسد، بعد أن نشبت مشادة كلامية منذ نحو سنة بينها، وأخرى تدعى جنى، انتهت بالاعتذار بينهما، لكنها تجددت مرة، بسبب نظرات حادة بينهما أثناء لقائهما في نفس المول.

 

 السجن عامين للمتهمين بتشويه جسد الطالبة "عنود"

 

وكان قد تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، منشور يتضمن تعدي 3 سيدات و3 فتايات على فتاة قاصر تدعي "عنود" تبلغ من العمر 16 عام، بمنزل شقيقة والدتها بالتجمع، بسبب مشادة كلامية نشبت بين المجني عليها ونجلة أحدهما.

بدأت الواقعة بمشادة كلامية أنتهت بتعدي 3 سيدات على الفتاة "عنود" بأسلحة بيضاء "مطاوى" وأسفر ذلك عن إصاباتها إصابات بالغة وهي 50 غرزة في الضهر وذراعيها 17 غرزة و4 غرز بشرايينها.  

وروت "سما" صديقة الفتاة الواقعة وقالت: "دي مش صحبتي بس دي أكتر من أختي.. أسمها عنود كانت ماشيه هي وبنت صحبتنا تانيه وحصل مشكله صغيرة مابينها وبين بنت أسمها چنا و الموضوع عدا".

وتابعت: "فاجأه عنود لقت خالتها بتتصل بيها بتقولها تعالى في في التجمع الثالث، نفس المكان اللي عنود والبنت دي حصل بينهم المشكله التافهه اللي متستحقش أي حاجه من الحاجات دي".

وأضافت: "عنود راحت لخالتها وهناك كان معاها أخوات عنود الاتنين وخطيبها وسابتهم و نزلت تجيب حاجة من السوبرماركت طلعت لقت ناس واقفين معاهم وجريت تشوف في ايه لقت مامت چنا واتنين كمان وچني واختها و بنت محجبه كمان وقفين و بيقولوا لخالة عنود أحنا عايزين عنوانها  يا رقم مامتها".
واستكملت : "خالتها كلمت عنود تيجي ..أول ما راحت داخله بتقول لمامت چنا حضرتك يا طنط و لسه مكملتش الجمله راحوا عملوا فيها كده ..و قصاد كل ده بيقولوا ان دي خرابيش !! ضهر عنود واخد 50  غرزه و دراعها واخد 17 غرزه و عند شراينها 4  غرز  اقنعوني ازاي دي خرابيش يعني كله علي بعده 71 غرزه ازاي بنت عندها 16 سنه لسه معاشتش اي حاجه في سنها يحصل فيها كل ده ".