الجمعة 26 أبريل 2024 الموافق 17 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

رانيا محمود ياسين عن حوادث المنصورة: "ايه اللي حصل لشبابنا؟"

الثلاثاء 21/يونيو/2022 - 12:54 م
رانيا محمود ياسين
رانيا محمود ياسين

عبرت الفنانة رانيا محمود ياسين عن مقتل فتاة المنصورة بعد تصدرها موقع التواصل الإجتماعي والتي لقيت مصرعها بذبحها على يد زميلها فى كلية الآداب بجامعة المنصورة.

 

رانيا محمود ياسين عن حوادث المنصورة: "ايه اللي حصل لشبابنا؟"

 

وقالت رانيا محمود ياسين على صفحتها الشخصية عبر موقع تبادل الصور والفيديوهات" إنستجرام" قائلة:"هو ده اللي كنت بقوله من كام يوم، تأثير العنف وفكرة تصدير سهولة قتل النفس التي حرم قتلها إلا بالحق، وتأثيرها علي نفوس الشباب علي السوشيال ميديا وأنه بلاش نستسهل ونقول محاولات الانتحار من ضعاف النفوس، ونعلنها بكل فخر علي سوشيال ميديا وكأنه شئ عادي، والله ربنا أعلم بحالهم طبعا".

وتابعت رانيا محمود ياسين ، "بجد حزنت جدا إنا لله وإنا إليه راجعون، يارب أرحمهم جميعا، يارب أنت أعلم بهم وبحالهم يارب العالمين، يا حنان يامنان أنظر لهم برحمتك التي وسعت كل شئ..وطبعا الشاب كمان الي انتحر في المنصورة قبلها كان بيعزي في فتاه المنصورة الله يرحمهم ويصبر أهلهم".

وتتسأل رانيا محمود ياسين عن أحوال الشباب في هذة الفترة:"ماذا يحدث للشباب في مجتمعنا اللي دايما نتحدث عنه أنه مجتمع متدين اللي حصل لشبابنا اللي حصل في بيوتنا، أيه حصل في مجتمعاتنا لاحول ولا قوة إلا بالله. والله يعجز لساني عن الكلام لا حول ولا قوة إلا بالله".

رانيا محمود ياسين

عبرت الفنانة رانيا محمود ياسين عن إستيائها من إنتشار أخبار إنتحار الإعلامية ياسمين الخطيب، وأن غير مقبول نشر الشخصيات العامة أخبار عن تفاصيل الإنتحار.

وكتبت رانيا محمود ياسين على صفحتها الشخصية منشورا عبر موقع التواصل الإجتماعي "الفيسبوك" قائلة: يعني الواحد لما يصحى على الصبح يلاقي ناس المفروض إنهم شخصيات عامة بيقولوا إنهم حاولوا الانتحار والمواقع تنشر ده هو ده بجد ينفع الناس اللي يكتبوا الكلام ده على صفحتكم ده خطير جدًا، ومسؤولية كبيرة، وخصوصا لما تبقوا شخصيات عامة وبيتاخد كلامكم على المواقع وتنتشر الأفكار الهدامة".

تابعت رانيا محمود ياسين:"ربنا يرحمنا من ضعف نفوسنا وحتى لو لا قدر الله إنسان ضعف وعمل كده وربنا أنقذه لا ينشر هذا يستغفر الله كثيرًا ويذهب لدكتور النفسي ولا ينشر أمراضه على الملأ صفحات السوشيال الميديا لها تأثير سلبي جدًا على عقول الآخرين من ضعاف النفوس أتقوا الله ولا تجهروا بالمعاصي ربنا يشفي ويهدي الجميع لما يحب يرضي قال الله تعالى يقول: لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيم، سورة النساء"