الأحد 12 مايو 2024 الموافق 04 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

ميدو: هو احنا بقينا هفأ عشان يحصل معانا كده في مصر؟ (فيديو)

الأربعاء 01/يونيو/2022 - 09:25 ص
أحمد حسام ميدو نجم
أحمد حسام ميدو نجم الزمالك السابق

شن أحمد حسام ميدو، هجوماً عنيفاً على رئيس الاتحاد المغربي لكرة القدم فوزي لقجع، بعد تصريحاته حول سيطرة المغرب على الاتحاد الأفريقي لكرة القدم "كاف".

وقال أحمد حسام ميدو في تصريحات عبر برنامجه "الريمونتادا" الذي يذاع على قناة "المحور"، "اتكلمت عن الفساد الأفريقي وقالوا أنا ببيع حلقة، وكنت شايف حجم الخطورة اللي بتتعرض ليها الكرة المصرية، وسحب البساط من الكرة المصرية وتاريخها داخل الاتحاد لدول أخرى وقولت بالاسم المغرب، ودي خطة ممنهجة تحت رعاية الرجل الأول فوزي لقجع".

وأضاف، "فوزي لقجع وفاطمة سامورا هما اللي بيديروا الاتحاد الأفريقي وفي مصالح متبادلة بينهم، هو احنا بقينا هفأ عشان يحصل معانا كده في مصر؟ ازاي رئيس الاتحاد الأفريقي بيزور مقر الاتحاد المغربي يوم الماتش؟ فين جمال علام؟ أنا بخاطب الدكتور أشرف صبحي اللي المفروض يهمه اسم مصر".

وعن اجتماع إنفانتينو رئيس الاتحاد الدولي لكرة القدم "فيفا" وباتريس موتسيبي رئيس الاتحاد الأفريقي مع فوزي لقجع في مقر الاتحاد المغربي لكرة القدم قال ميدو: "إزاي ده يحصل إن يتم اجتماع مع اتحاد يتبع له طرف من طرفين النهائي وفين جمال علام ليه محضرش على الرغم من تواجده في المغرب".

واستكمل، "فوزي لقجع بيقول صراحة إن مصر وتونس فازوا بألقابهم سواء منتخبات أو الأندية بالفساد، وأنا بقوله عيب عليك أنت تقابل المسئولين المصريين وتسلم عليهم وتضحك في وشهم وتطعنهم في ظهرهم، مصر مفازتش ببطولاتها بالفساد يا فوزي".

وتابع، "احترم نفسك يا فوزي يا لقجع، واعرف لما تتكلم عن مصر انت بتتكلم مين، اعرف حجمك كويس، راجل ما احترمش تاريخ الكرة المصرية ولا رموزها، الأهلي والزمالك مكسبوش بطولاتهم بالفساد كسبوا بعرقهم وجمهورهم".

واختتم، "على مسئوليتي إن اللي الإهانة اللي اتعرض لها منتخب مصر في ماتش السنغال مكنتش هتحصل لو كان هاني أبو ريدة وأحمد مجاهد موجودين في اتحاد الكرة".