الثلاثاء 05 يوليو 2022 الموافق 06 ذو الحجة 1443
رئيس التحرير
حازم عادل
سوشيال

"أوبر بتنصب على العملاء".. شكاوى من سائقي التطبيق مع العملاء

الثلاثاء 24/مايو/2022 - 01:14 م
صورة أرشيفية
صورة أرشيفية

حذر عدد من العملاء من حيلة جديدة يتبعها سائقي أوبر للنصب على العملاء بحجة "السيسم معلق"، بهدف زيادة الفلوس على رحلة العميل.

وقالت إحدى العملاء المتضررين ، "الخدع الجديدة في اوبر. السواق يقول السيستم واقع مش قادر اقفل الرحلة ويفضل سايب الرحلة شغالة حتي بعد ما توصل وتدفع عشان يتحسب عليك فلوس زيادة.. ده واحد منهم".

يذكر أن هذه ليست الشكوى الأولى من تطبيق أوبر حيث أبدى عدد من العملاء استيائهم من طريقة تعامل سائقي التطبيق حيث قال أحد العملاء،" انا اول مره اكتب على الجروب هنا  بس بصراحه الموقف يضايق جدا جدا انا طلبت اوبر كانت حوالى الساعه 7.35 و الكابتن اتصل بيا و سالنى رايح فين اقولتله وسط البلد و اقولتله على مكانى بالظبط  كانت المسافه حوالى 6 دقائق من عنده لعندى".

وتابع،" المهم الباشا جيت و عدى من ادامى ومش بتاع حوالى دقيقتين ووقف اتصلت بيه قالى انا بلف اقولته حضرتك عديتنى و كملت قالى لا الابلكيشن مخرف و انا لسه مجتش عندك هلف و اجيلك استنيت بتاع 4 دقائق ومش بيتحرك من مكانه و بعديها اتصلت بيه اكتر من مرة و ميردش بعتله على الرسائل  كذا رساله  و فى الاخر بعد مالساعه وصلت 8 يعنى حوالى نص ساعة فى انتظاره الباشا لاغى الرحله انا مش هقول غير #حسبى_الله_ونعم_الوكيل لانى اتاخرت فى شغلى بسببك ".