السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

الفنانة راندا عوض: رفض اسيب حماتي و امشي من كتر ما بحبها

الجمعة 22/أبريل/2022 - 07:57 م
مصر تايمز

قالت الفنانة راندا عوض، زوجة المخرج عادل عوض ان حمايا الفنان محمد عوض من الزقازيق - الشرقية، ومحمد عوض كان في فريق التمثيل بكلية الآداب وكان من المميزين جدا وانتقل فيما بعد للمسرح، وكان يتيما ومسؤولا عن نفسه وعن إخواته، جاء ذلك خلال حوارها لبرنامج عيلتي وافتخر، والبرنامج من تقديم حازم قابيل على شعبي اف ام. 


و أضافت جينات محمد عوض الفنية امتدت لأبنائه، عادل وعاطف في الإخراج وعلاء في التمثيل، و بيته  كان دايما مفتوح لأصحابه وكل الناس، والسفرة ما كانتش بتتشال، واي حد يعدي ع البيت لازم يدخل ياكل مش بس يشرب. 


أنا زوجته فهي شاعرة وأديبة وإنسانة حساسة راقية، وبالتالي فالبيت كان فني بكل معنى الكلمة، أما عادل زوجي كان في معهد سينما وأنا كنت في معهد فنون مسرحية وكان بيخرج عمل خليط بين سينما ومسرح وباليه واتعرفت عليه هناك. 


وأما العيلة فهي عيلة رائعة جدا ومن العوائل المميزة،انا اصلا لبنانية ونزلت مصر في ثانوي، و كنت بحب التمثيل من صغري وبالرغم من مجموعي الكبير في ثانوي لكني فضلت أدخل حاجة لذيذة، روالدي كان إنسان سلس، ولما حبيت  عادل عرّفته على بابا وكان مرحب جدا، و حماتي إنسانة رائعة وبحبها جدا، وعشت معاهم 5 سنين قبل وفاتهم، ماشوفتش ست راقية زيها، و رفضت إني أترك بيت حماتي من كتر ما كنت مبسوطة معاهم.


بالنسبة لي محمد عوض كان عشقي وممثلي الكوميدي المفضل من صغري، و عيلة عوض مشهورين بالكرم والأخلاق وناس معطائين وعندهم رقي في التعامل ودي أحلى حاجة فيهم.

 
واختتمت قائلة بقول لكل اللي ماتوا؛ بحبكوا أوي ووحشتوني وبدعيلكم كتير وبحاول أحافظ علي شكل العيلة اللي اتعودت عليه،  واللي عايشين بقول لهم إحنا دايماً بنحاول نكمل اللي كنتوا عاملينه.