الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

ميرنا جميل: بتفرج على "الكبير أوي" و"المشوار".. وانتظروني في "البيت بيتي"

الخميس 14/أبريل/2022 - 12:59 م
ميرنا جميل
ميرنا جميل

قالت ميرنا جميل بتفرج علي مسلسل "راجعين يا هوي" وحبيته اوي  وكمان بتفرج علي" الكبير "و "المشوار "، جاء ذلك خلال حوارها لبرنامج "ع اللوكيشن" مع شريف الليثي على "راديو هيتس". 

وأضافت أنا كنت في "كلية ألسن  قسم "ألماني وانجلش" بس مليش أي علاقة بدراستي كنت بنجح بسبب المسرح ، ودخلت "كلية ألسن" علشان ماما ، هي اللي اختارتها وهي اللي اختارت "الألماني" علشان أطلع مترجمة، ودخلت المسرح من أول يوم في الجامعة وبقيت البنت المشهورة و كنت كوميدي برضو . 

و تابعت أخدت درجات أعمال السنة كاملة في الجامعة بسبب المسرح، و حلم التمثيل بدأ معايا من أيام المدرسة و كنت برسم ديكور و أزياء المسرح، و أول مرة دخلت شارع الفن كان في مركز الأبداع الفني مع "خالد جلال" ، وجوايا دايما حاسه ان عندي هدف وطموح والبيت كان بيدعمني. 

وعن المحطات في حياتي فأولها كانت snl، وأول مرة الناس عرفتني فيها و كانت مفاجأة بالنسبة ليا في مسرحية "بعد الليل" مع "خالد جلال"، وأهم نقلة في حياتي كان دور " وردة " في مسلسل " الحصان الأسود "، و من أحلي المسلسلات اللي اشتغلت فيها " خفة يد " مع الأستاذ " معتز التوني "، أما نقطة التحول في حياتي كان مسلسل "ربع رومي" ، المخرج كان بيدعمنا جدًا و كانت الناس في الشارع بتنادي عليا "بليلي مراد" اسم الشخصية في المسلسل . 

واختتمت قائلة الناس اللي معايا من أول الرحلة أهلي طبعًا و ربنا دايما بيبعت لك ناس حلوين بيدعموك و واقفين في ضهرك وده بيفرق جدًا، و بحب مسلسل "اللعبة" جدًا وفرق معايا اوي وهي فرصة حلوه أي بنت تتمناها، وحاليًا بعمل "البيت بيتي" مع " خالد مرعي" و"كريم عبدالعزيز"، و"مصطفي خاطر" وهو رعب كوميدي.