الثلاثاء 21 مايو 2024 الموافق 13 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

موعد مباراة الزمالك القادمة في دوري أبطال افريقيا

السبت 12/مارس/2022 - 12:32 م
فريق الزمالك
فريق الزمالك

يستعد الفريق الكروي الأول بنادي الزمالك لمواجهة بترو اتليتكو الانجولي بملعب "11 نوفمبر" في العاصمة الأنجولية "لواندا"، في اللقاء المحدد له يوم 19 مارس القادم في الجولة الخامسة من منافسات دور المجموعات في بطولة دوري أبطال أفريقيا.

ويتنظر نادي الزمالك تعثر فريق بترو اتليتكو الانجولي، في مباراته اليوم أمام فريق ساجرادا الانجولي، ليحافظ الزمالك على أماله في الصعود من مجموعات دوري أبطال أفريقيا، ويحتل فريق الزمالك المركز الثالث من مجموعته برصيد نقطاتان، بعد خوض الفريق لأربع مواجهات ليتعثر في مواجهاتان ويتعادل في مواجهاتان.

من ناحية أخرى، كشف أمير مرتضى منصور، المشرف العام على فريق الكرة بنادي الزمالك، كواليس قرار مرتضى منصور، رئيس نادي الزمالك بعدم التجديد لنجم الفريق طارق حامد.

وقال أمير مرتضى منصور في تصريحات تلفزيونية، "اجتمعت مع طارق حامد الخميس اللي فات عندي في البيت بحضور وكيله يحيي علي وقولتله الزمالك عايزك وهيقدرك ويديك اللي عايزه ، قالي انا مستني عرض قوي في الصيف من السعودية"، مضيفاً، "شعرت من كلام طارق معي انه يخطرني بشياكه بعدم رغبته في تجديد تعاقده مع الزمالك".

وتابع، "طارق حامد قال إديني مهلة أصلي استخارة وأرد  عليك، والمهلة خلصت ومش هفضل قاعد مستني ومع احترامي لطارق أنا بمثل الزمالك، مش عايز أضغط على طارق بس هو بطريقته بيعتذر عن إنه يجدد، طارق حامد لا يدعي الإصابة هو لغاية اللحظة دي فعلاً لا يدعي الإصابة، بس مشكلتنا التجديد والمهلة هنعمل الصح مهما كان وهنشتغل للمستقبل ونحاول نحارب على البطولات اللي احنا فيها ومش هنرمي الفوطة".

واختتم، "في لاعيبة بتاخد عرض الزمالك تحطه في الدرج و تبدأ تدور علي عروض خارجية، احنا مش عايزين نحط اللاعيبة في مواجهة مع الجمهور ولكن يجب مراعاة كرامة النادي".