السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

الباز يفضح كذب هيثم أبوخليل: واحد من أرامل قناة الشرق الإخوانية

السبت 09/أكتوبر/2021 - 11:06 م
هيثم أبوخليل
هيثم أبوخليل

فضح الدكتور محمد الباز، رئيس مجلسي إدارة وتحرير جريدة الدستور، أكاذيب الإعلامي الإخواني هيثم أبو خليل وترويجه إلى أن غالبية المعفو عنهم بمناسبة انتصار أكتوبر هم تجار مخدرات وبلطجية.

قال الباز، خلال تقديم برنامج "آخر النهار" المذاع عبر فضائية "النهار"، إن هيثم أبو خليل نشر "سكرينات" لزوجات تقول إن زوجها كان محبوس في قضية مخدرات وخرج بعد نصف المدة في العفو الرئاسي.

أكد الباز، أن هذه الحسابات هي لجان إخوانية، قائلا: "البوستات اللي بيقول إنه جايبها بنفسه فيها ريحة اللجان الإخوانية، لجان إلكترونية، لأن لو واحدة جوزها طالع عفو مش هيقولوا واخد مخدرات وبلطجة، هيقولوا جوزي طلع وبس، لكن دي بوستات بتعملها اللجان عشان يقولوا إنهم بيطلعوا مجرمين".

أردف الباز: "هيثم بيقول بيطلعوا مجرمين وسايبين المعتقلين السياسيين، إحنا معندناش معتقلين سياسيين، جميعهم ناس على ذمة قضايا بيحاكموا، أما وجود معتقلين سياسيين هو وهم تروجه الجماعة في الخارج، لأنهم خصم سياسي غير شريف، مش معترف بالقضايا والتهم".

تابع الباز: "هيثم أبو خليل واحد من أرامل قناة الشرق الإخوانية، غير قادر عن تخليه عن الحقد لكل ما هو مصري، وأثبت إنه حاقد وتافه".