السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

نجم الأهلى يكشف كواليس هدفه فى نهائى إفريقيا وحديث موسيمانى بين الشوطين

الأحد 18/يوليو/2021 - 10:58 م
محمد شريف
محمد شريف

كشف محمد شريف، مهاجم النادى الأهلي ومنتخب مصر، اليوم الأحد، أن فريق الاهلي أثناء توجهه للمغرب لم يستهن أبدًا بلقاء كايزر تشيفز الجنوب إفريقي أو أي مباراة يخوضها النادي مع أي فريق.

وقال خلال حواره ببرنامج " كلمة أخيرة "، مع الاعلامية لميس الحديدي، المُذاع عبر فضائية "ON": "الإعلام اللي صدر فكرة أننا واثقين من الفوز وأننا أخدنا البطولة لكن إحنا كلاعبين حساباتنا بتختلف وإحنا بنخوص اية مباراة ومش بنقلل من أهمية الفريق الي هنقابله لانه ببساطة ممكن أي كوروة  ملهاش لازمة تحسم المباراة ومانعرفش نرجع الماتش ونفضل نعاني بعدها لكن إحنا بنستعد كويس من البداية".

وأضاف: "إحنا من أول المباراة وإحنا واخدين عهد على أنفسنا إننا نلعب ماتش ضاغط ونفرض شخصيتنا في الملعب ونبذل كل مجهود، والطرد اللي حصل في نهاية الشوط الاول لهابي لاعب كايزر منحنا أفضلية في بقية المباراة".

وتابع : "فرقة كايزر، بتلعب دفاع أكثر من الهجوم وإحنا كنا دارسين ده جدًا أنهم قادرين على الدفاع الجيد ولديهم مرتدات جيدة .. وكنا خايفين من النقطة ده حتى لو كنا ضاغطين في الملعب وكنا حاطين السيناريو ده في دماعنا إننا وإحنا بنهاجم ناخد بالنا من المرتدات".

وحول كواليس مادار بين موسيماني ولاعبي الاهلي بين الشوطين الاول والثاني قال: "مقلش حاجة غير أن أداءنا كويس بس محتاجين نسرع الريتم، شوية ونحاول نوصل للمرمى في أسرع وقت"

وحول كواليس تسجيله الهدف الأول في مرمى كايزر تشيفز الجنوب إفريقي قال: "الجون الأول الكرة كانت مع أكرم وأنا كنت عند المساك الثاني وحسيت أنو سرح لحظة والمساك الذي أمامي لم يراني واعتقد أنني لا زلت في الخلف فقمت بقطع الكرة من خلفه لأعبر مساحة فارغة وأكرم لعبها كويس ليا .. لمحت الهدف بطراطيف عيني فرحت ناكشها".