السبت 18 مايو 2024 الموافق 10 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

بعد إعتذاره عن "زواج اصطناعي".. انقسام أهل الفن حول موقف محمد سلام

الخميس 26/أكتوبر/2023 - 01:36 م
محمد سلام
محمد سلام

أثار الفنان محمد سلام، الجدل خلال الساعات الماضية، وذلك بعد موقفه الأخير من إعتذاره من السفر للمشاركة بمسرحية "زواج اصطناعي" في موسم الرياض، وذلك بسبب الأحداث الجارية على الأراضي الفلسطينية.

 

محمد سلام يثير الجدل على السوشيال ميديا 

 

لقى محمد سلام، العديد من التعليقات من نجوم الفن، علىة موقفه منهم من أيد موقفه، ومنهم من أنتقد هذا التصرف واعتبره غير مهني، وفي هذا التقرير نكشف أبرز تصريحات الفنانين:

 

شاركت الفنانة حلا شيحة، رأيها في تصرف الفنان محمد سلام من الاعتذار عن المشاركة في موسم الرياض، وكتبت: “أؤيد محمد سلام في موقفه الانساني النابع من احساس صادق لما يحدث في غزة.. موقف انساني محترم”.

 

وأيضا كتب الفنان صبري فواز، في منشور على صفحته الرسمية عبر موقع التواصل الاجتماعي “ فيسبوك ” و علق قائلا “ محمد سلام .. من أنضف و أنقى الناس اللي ممكن تشوفهم في حياتك، و كل الناس بتحبه ”.

 

ومن جانبه، أشاد الكاتب عبد الرحيم كمال بموقف محمد سلام عبر حسابه على "فيسبوك" "برافو الفنان المصرى محمد سلام اعتذر عن السفر لعرض مسرحية كوميدية  استعراضية فى الرياض لأن الظروف لا تسمح بذلك تحية تقدير لفنان مصرى محترم".

 

ولكن إعترض تامر عبد المنعم، عن موقف محمد سلام، ونشر صورة لـ عادل إمام عبر حسابه الشخصي على موقع فيسبوك وكتب عليها: "عملت معه لسنوات طويلة، الأستاذ عادل إمام علمنا إن المسرح رسالة وعلمنا أيضا مقولة عميقة لن يستوعبها إلا العقلاء والنبلاء وهي المسرح لا يعيقه إلا القبر".

 

وتابع: "أظن الرسالة وصلت، كفاكم مزايدات وكفاية إهانة لمهنة الفن بقى".

 

وأيضا علق السيناريست محمد أمين راضي، على اعتذاره قائلا:"اللي عمله سلام فعل غير مهني بالمرة، حتى ولو مشاعره صادقة، كان عادي يعتذر من أسبوع، مش قبلها بيوم، وكان عادي خلاص برضو ده يحصل بصمت، بدون أي فيديوهات تحرج زمايله اللي موجودين حاليا، وبتحرج اكتر اللي هييجي بعده، خصوصا أن صار العرف أن الواحد بيعمل الفيديوهات اللي بيوضح فيها موقفه للناس اللي هو عامل حاجة غلط في حقهم أو اللي زعلانين منه، اللي همه في الحالة دي".

 

وأضاف محمد أمين راضي: "الجمهور اللي قطع التذاكر بناء على الإعلانات اللي هو موجود فيها لحد امبارح، وطبعا الفيديو المعمول مش موجه خالص للجمهور اللي بتكلم عليه والأهم بقى من كل ده وفوق كل ده الفن مش رفاهية الفن مش رفاهية أو شيء ممارسته تسيء وتقلل من هيبة الحزن، ومش هتكلم خالص عن خصوصية الفن ودوره خالص".

 

وواصل: "أنا مش هتكلم إلا على كونه مهنة ما فيش أي مهنة بيتطلب منها أو بيتطوع صحابها من نفسهم بالتوقف عشان الظروف إلا إحنا ما قبلتش أنا حد في بنك قرر يستقيل عشان خاله مات مثلا وحقيقي أنا مش فاهم إيه اللي حصل أنا واحد اتربى على جيل من الفانين كانوا بيتفاخروا بأن أقرب الأقربين ليهم ابوهم مات وهمه دفنوه وطلعوا على المسرح علشان عندهم ميعاد خشبة مسرح وعندهم جمهور قاطع تذاكر واحترامه شيء مقدس سيد مكاوي واخرين كان بيسافر الجبهة بتاعت الحرب عندنا إحنا علشان يعملولهم حفلات مخصوص لرفع من روحهم المعنوية فإللي إحنا بنتكلم فيه لا هو بدعة ولا أفورة مننا في حقيقة الأمر انتوا مبتذلين".