الإثنين 29 أبريل 2024 الموافق 20 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

مصر علمت عليكوا يا زبالة.. بدرية طلبة ترفض عرضًا بمليون جنيه من إسرائيل

الثلاثاء 24/أكتوبر/2023 - 02:40 م
مصر تايمز

أثيرت حالة من الجدل، خلال الساعات القليلة الماضية، بعدما تلقت الفنانة بدرية طلبة عرضاً للسفر إلى تل أبيب وحضور حفل فني مقابل ما يقدر بحوالي مليون جنيه.

 

ونشرت بدرية طلبة عبر حسابها الرسمي، رسائل قديمة من محادثة جرت بينها وبين إعلامية إسرائيلية طلبت منها السفر إلى تل أبيب وحضور الحفل.

 

وجاءت الرسالة كالآتي:"مع حضرتك سارا يعقوب من قناة تل أبيب.. يشرفنا حضورك يوم الثلاثاء 25 أبريل 2023.. ضيفة شرف بمناسبة اليوم الوطني الإسرائيلي".. وسألتها بدرية طلبة عن مكان الحفل فردت الإعلامية “تل أبيب.. الحفل سيكون في المسجد الأقصى”.

 

وجاء رد بدرية طلبة: “لا العنوان غلط أنا مش بروح حفلات”، وهنا ردت الإعلامية “لا أتحدث مع مصريين ليس لهم تاريخ وسرقوا تاريخ غيرهم ونسبوه ليهم”، لترد بدرية طلبة بلفظ خارج:"أومال بتكلمينا ليه يا زبالة.. مصر دي اللي علمت عليكوا يابت".

 

 

من جانبه، تحدثت الفنانة بدرية طلبة، عن تجربتها في التعامل مع إتحاد ملاك العقار، موضحة أنها دائمًا ما تشعر بالمسؤولية تجاه أجهزة العقار.

 

وقالت بدرية طلبة في تصريحات تليفزيونية: أنا ملتزمة جدًا وعاملة الماتور بـ زرار، وده في شقة إسكندرية أنا مقدرش استغنى عنها مسقد رأسي، واللي ماسكة جروب اتحاد الشاغلين ست مُدرسة وملتزمة جدًا وأنا الوحيدة اللي برد عليها وأنا أصلًا في القاهرة مش الإسكندرية، وعلى طول حاسة بالمسؤولية.

 

 

وتابعت: موضوع ماية التكييف ده مشكلة، يعني معقول حد يصحيك من النوم علشان ماية التكييف بتعمل صوت؟، حتى كتبت بوست عندي قولت فيه اللي بتنزعج من صوت ماية التكييف، ماية الشتا عاملة معاكي إيه؟.