الأربعاء 01 مايو 2024 الموافق 22 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

المستشار القانوني للزمالك يعدد إنجازات مرتضى منصور

الأحد 16/يوليو/2023 - 06:52 م
مرتضى منصور
مرتضى منصور

حرص محمود العسال، المستشار القانوني لنادي الزمالك، على ذكر إنجازات مرتضى منصور رئيس نادي الزمالك الصادر في حقه حكم قضائي بعزله من رئاسة النادي.

 

المستشار القانوني للزمالك يعدد إنجازات مرتضى منصور

 

وقال المستشار القانوني للزمالك عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي: "جماهير الزمالك المحترمة، طبعا اللى هكتبه ولا هو دفاع ولا حاجة بس حقائق بقليل من التفكير، اللى بيحب ناديه هيفكر وهيفهم واللى بيكره وليه مصالح او كره لاحد استحالة هيفكر ويفهم".

 

واضاف: "الموضوع بمنتهى البساطة والمعقولية انتوا كجماهير بتحب النادى والمكسب، علشان اقيم المجلس الحالى لازم وحتما اذا كنت بحب النادى  اشوف المجلس الفترة اللى متواجد فيها انجازاته  العقبات المتعمدة  لوقف المسيرة  واخفاقاته، طب انا هسهلها عليكم".

 

وواصل حديثة قائلًا: "المجلس الحالى من شهر فبراير ٢٠٢٢ انجازاته، بعد تولى المجلس الحالى كان من اهم اولوياته التخلص من كارتيرون الهارب بفعل فاعل والذى عاد بواسطة اللجان  ليدمر الفريق والكل شاهد على ذلك مع غضب عارم من الجماهير ضده، فتعامل المجلس بهدوء تام ليتخلص من كارتيرون دون خسارة للنادى".

 

وتابع: "وحدث ذلك بالفعل بعد اقالة كارتيرون تعامل المجلس برئاسة مرتضى منصور  تعامل محترم فى محاولة لم الفريق بمدير فنى محترم يعلم الكرة المصرية وله سابقة تعامل مع الفريق فكان فيريرا، واستطاع فيريرا الحصول على  كاس مصر على حساب النادى الاهلى".

 

واردف: "ومع خروج بن شرقى لرغبته  الملحة فى الاحتراف ولاسباب عائليه وترك طارق حامد وابو جبل  للفريق والدورى على اشده، وقف المجلس الحالى برئاسة مرتضى منصور  حائلا دون تفكك الفريق حتى استطاعوا الحصول على الدورى العام ولم يتاثر الفريق برحيل هؤلاء".

 

وقال: "ثانيا الحصول على الدورى العام المصرى وكان الفريق وقتها وقد رحل اشرف بن شرقىوطارق حامد وابو جبل، يعنى فى خلال ست او سبعة اشهر استطاع الزمالك الحصول على الدورى والكاس والتغلب على مشاكله المتعمده ضده، طب ايه اللى حصل بعد كده هقولكم".

 

وأشار: "قضيتين ضد رئيس الزمالك  والقضيتين كل واحدة سنة حبس، الاولى اتوقف تنفيذها والثانية اتحبس شهر، طب نهدى بقى لا، الحجز على ارصدة الزمالك فى البنوك، طب نهدى بقى برده لا، اكثر من خمس او ست قضايا علشان تبطل الانتخابات ومازالت متداولة ورايحين جايين على المحاكم".

 

وتابع: "قلنا مش مشكلة اهو عادى ع الله يهدوا. برده لا والف لا، نرفع قضية على رئيس الزمالك نعزله علشان ندخل النادى فى دوامة عدم الاستقرار وانتخابات ومشاكل والدنيا تهيج، اه نفس الاشخاص اللى شغالين قضايا ماشى يا عم خلاص الراجل اتعزل هنعرف نحلها علشان النادى يستقر مفيش مشكلة خالص سيبوا بقى النادى فى حاله".

 

وأتم حديثه قائلا: "الله ده فيه تلت او اربع قضايا تانى على رئيس النادى جديدة، من االاستاذ محمود الخطيب، ايه ده قضايا من ابناء نادى الزمالك وقضايا من ابناء النادى الاهلى، الخلاصة من الاخر اللى بيحب النادى وبيحب العدل والحق اكيد هيقعد يفكر".