الأحد 28 أبريل 2024 الموافق 19 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
رياضة

الزمالك يستأنف استعداداته لمواجهة سيراميكا كليوباترا في الدوري

الأربعاء 19/أبريل/2023 - 04:58 م
الزمالك
الزمالك

استأنف الفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك، بقيادة خوان كارلوس اوسيريو المدير الفني الجديد للفريق، تدريباته عصر اليوم على ملعب عبد اللطيف أبورجيلة، استعدادا لخوض مباراة سيراميكا كليوباترا المقبلة في مسابقة الدوري الممتاز.

 

الزمالك يستأنف استعداداته لمواجهة سيراميكا كليوباترا في الدوري

 

وبدأ المران بجلسة بين الكولومبي خوان كارلوس أوسوريو مع اللاعبين طالبهم خلالها بالتركيز خلال الفترة المقبلة، وشرح لهم الأخطاء التي وقعوا فيها خلال مباراة المقاولون العرب الأخيرة، وطالبهم بتلافيها في المباريات المقبلة للفريق.

 

ويستعد الفريق الأول لكرة القدم بنادي الزمالك لمباراة سيراميكا كليوباترا المقرر لها يوم 26 أبريل الجاري في اللقاء المؤجل من الجولة التاسعة عشرة لمسابقة الدوري المصري الممتاز.

 

ميدو: إيقاف كهربا جرس إنذار لـ شيكابالا قبل مباراة الأهلي والزمالك

 

وقال ميدو في تصريحات تلفزيونية، "شيكابالا أسطورة وليس بسبب حصده البطولات فقط وإنما ماقدمه على مدار تاريخه، والأهلاوية واخدين فكرة وحشة عن شيكابالا وهو لاعب طيب وهو خيّر بأهله".


 
وأضاف ميدو، "شيكابالا لاعب يفضل يلعب حتى 37 سنة ويبقى من أفضل اللعيبة في مصر ويفضل يقاتل في الملعب، يعتبر أسطورة.. الأسطورة مش أرقام وبطولات بس، الأسطورة تاريخ بتصنعه جوه النادي".

 


واصل ميدو تصريحاته قائلاً، "شيكابالا قوته وعظمته داخل نادي الزمالك، مش البطولات اللي خدها بس، ولكن بتأثيره على الجيل الصغير اللي طالع، شيكابالا هو اللي متبني كل اللعيبة الصغيرة في النادي".

 


وتساءل ميدو: "ليه منكبرش النجوم بتوعنا؟ مش بقولك شجع شيكابالا، ولكن ماتشتموش بتشتمه ليه!، هتاف جماهير الأهلي ضد شيكابالا، خلال مباراة فاركو، مقصود، لوضع اللاعب تحت ضغط قبل مباراة السوبر، وأنه يفتعل مشكلة في المباراة، أنا بحذر شيكابالا، خاصة بعد إيقاف كهربا، إوعى مهما حصل يكون ليك أي رد فعل في مباراة السوبر بأي شكل من الأشكال مهما كانت النتيجة".
 


و اختتم ميدو تصريحاته قائلا، "عايز اعرف شيكابالا عملكم ايه عشان تشتموه في الوقت الحالي وفي ماتش ملهوش علاقة بالزمالك ولا باللاعب؟ كان في قصة قبل كدة وانتهت لكن ايه الداعي الشتيمة والالفاظ المسيئة، ايه المرض ده"