الجمعة 17 مايو 2024 الموافق 09 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

سهير جودة: الستات أكثر استقرارا من الرجل في السواقة

الأربعاء 14/ديسمبر/2022 - 06:24 م
سهيرجودة
سهيرجودة

قالت الإعلامية سهير جودة، إن العلم يقول أن الستات هم أمهر في قيادة السيارات وليس الرجل كما هو منتشر،  مشيرة: الرجالة بتقول في مصر أنهم بيخافوا من حاجتين، سواقة الستات، وسواقة العربيات الكبيرة في الطرق السريعة.

 

الست قادرة على إدارة الحياة بشكل أفضل من الرجل

 

وأضافت سهير، في تصريحات تليفزيونية، ان هناك إحصائيات تشير إلى أن الستات هم الاكثر استقرار وهدوء في اتخاذ القرارات اثناء في قيادة السيارات من الرجل، وهم أيضا الاقل تسرعا في استعادة السيطرة على السيارة، موضحة: بس مينفعش نمشي بالعربية ببطئ في الطريق وكأننا في صالون بيتنا، لا لازم ناخد بالنا ومنعطلش الطريق.

 

وأشارت سهير، أن الست قادرة على إدارة الحياة بشكل أفضل من الرجل، وإذا تابعنا ولد وبنت في مرحلة الجامعة، نجد أن البنت تفكيرها وتخطيطها أفضل من الولد، لأنه يكون لديها القدرة على تنفيذ اكثر من شئ في وقت واحد بنفس الدقة والتركيز، لكن عند قيادة السيارات تجد الأمر مختلف.

 

وأوضحت: سبب انتشار ان الست متعرفش تسوق، أن الرجل بدأ في سواقة السيارت بفترة اطول من الست، فبقى عند الرجالة ثقة زايدة، وده ممكن يكون السبب في أنهم بيعملوا حوادث كثيرة، وفكرة ان الست بتسوق اقل من الراجل ده يرجع لفرق الخبرة بينهم، وفي وصمة دايما على الست بسبب السواقة، ودي ممكن اللي تخليها معندهاش الثقة والجسارة اللي عند الراجل.