السبت 04 مايو 2024 الموافق 25 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

"أحمد رزق" ابن أسيوط يلتقط صور مميزة تبرز جمال معالم مصر

الخميس 20/أكتوبر/2022 - 04:34 م
.
.

زوايا وألوان جديدة قد تبهرك من أول وهلة لتدقق النظر وتكتشف أنها ليست بجديدة أو تراها لأول مرة، ويكمن الإبداع هنا في صاحب العدسة والرؤية.

 

"أحمد رزق" ابن أسيوط يلتقط صور مميزة تبرز جمال معالم مصر

 

"أحمد رزق" فنان محترف برع في فن التصوير واتقنه، لديه القدرة أن يجعلك تري ذات الصورة مختلفة عدة مرات بزوايا مختلفة وألوان جديدة كأنك لم تراها من قبل، وُلد "رزق" بمركز ابنوب بمحافظة أسيوط، حصل على دبلوم فني صناعي 2016، اكتشف موهبته في التصوير عن طريق الصدفة، عندما لاحظ قدرته على إبراز اللقطة بشكل مميز.

ويقول "أحمد رزق": "بدأت أصور بالموبايل في بداية 2020، كنت بصور صور عادية وكنت دايمًا بلاقي تشجيع من زمايلي لحد ما قررت اطور من نفسي، بدأت اتفرج على فديوهات تعليم على اليوتيوب واعمل تغذية بصرية، وبدأت أصور كتير لحد ما أطلع صورة حلوة اكتر، والانواع كتير منها التصوير المعماري واللاند سكيب، وحاليًا الموبايلات الحديثة بكاميرات كويسة وبتشجع اي حد بيحب التصوير يطور من نفسه".

 

التصوير بيخليني سعيد..التصوير حياة رزق

 

وكعادة أي حرفة ومهنة، لا يشعر محبيها بالسعادة إلا عند ممارستها، سعادة خاصة من نوع خاص لا يدركها إلا صاحبها، والتصوير فن مميز قادر على "رزق" يشعر بذاته وأنه يقوم بالشئ الذي يحيي روحه ويسقيها.

 

ويستكمل الفنان " التصوير بيخليني سعيد، من مميزات التصوير بالموبايل دايمًا موجود معايا في كل مكان وفي أي وقت بعكس الكاميرا وسهل اصور بيه اي لقطة جميلة، لأن الصورة الجميلة لحظة بيتوقف فيها الزمن، ومن عيوب تصوير الموبايل جودة الصورة بتكون أقل بكتير من جودة الكاميرا".

 

وهنا يبرز دور السوشيال ميديا التي دعمت كل الفنون والمواهب، بل أن حاليًا كل من يريد الكشف عن موهبته يتجه لها، ويقول "رزق": " السوشيال ميديا ليها دور كبير في انتشار صور المصورين، مميزاتها اكتساب شهرة للمصور والربح منها، لكن لها كذا مشكلة في بعض الناس بيسرقو الصور وينسبوها لنفسهم".

 

عاوز أروج للسياحة ..أهداف "رزق"

 

وكما أن كل أصحاب موهبة وحرفة يفعلونها لأجل هدف معين، هنا رزق لديه جانب وطني، يفكر بموطنه ويحاول دعمه حتي من خلال أبسط الأشياء "الصورة".

ويختتم "رزق": "هدفي من التصوير الترويج لسياحة مصر من خلال عدسة موبايلي، وبتقابلني عقبات من الناس، في ناس بتحبط فيا وناس ممكن تدخل تشتمني بلا سبب وتقولي بلاش تصوير، لكن أنا مش بهتم لكلامهم وبرجع الكلام السلبي ورا ضهري وبركز في حلمي، لأني بحلم أكون المصور الخاص لمشاريع مصر القومية وبتمني أزور كل محافظات مصر الجميلة".

3
3
2
2
0
0