الأحد 19 مايو 2024 الموافق 11 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

الاهمال الطبي يصيب شاب.. طارق عز العرب: أمنيتي أعمل عملية نقل عظام.. فيديو

السبت 17/سبتمبر/2022 - 08:26 م
عز العرب
عز العرب

"عدت عليا فترة الدود طلع من رجلي".. بكل آسي وحزن بدأ الشاب "طارق عز العرب" حديثه عن رحلة شاقة مر بها، بعد تعرضه لحادث سير على يد مجهول، تسبب في فقدانه القدرة على الحركة.

 

وقال عز العرب، خلال لقائه مع موقع "مصر تايمز" إن بداية مرضه تعود لنهاية شهر ديسمبر من العام الماضي، حينما تعرض لحادث سير على يد مجهول، أثناء ذهابه للعمل، وأنه كان يعمل سباك، قبل ان تصدمه دراجة بخارية مسرعة ويفر صاحبها هاربًا.

 

وأضاف: "كنت طالع على أكل عيشي، خبطني موتوسيكل من ضهري مشوفتش اللي خبطني، فقدت الوعي صحيت على صوت الناس بتفوقني، مقدرتش أسند على الرجل الشمال حاولت مقدرتش، روحت مستشفى سوهاج الجامعي دخلت عملية وركبت مفصل، كل ما اغير على الجرح الاقي صديد نازل منه، لحد ما اكتشفت أن اتنقل ليا ميكروب عنيف جدًا، كان سبب ألم شديد وبداية لعنة، روحت عملت عملية تانيه واحتاجت اشعة وتحاليل والظروف متسمحش، اضطريت لعمل عملية "جهاز خارجي" اكتشف فيها الدكتور أن البكتريا اكلت حوالي 20 سم من العظام".

يستكمل طارق حديثه قائلا "محدش من النواب ساعدني أنا من مركز جرجا جنوب سوهاج سوهاج، النائب الوحيد اللي كلمني قالي روح قولهم أنك من طرفي هيساعدوك، بالفعل روحت وطردوني".

 

بصوت يملأه الضيق والحزن على الضنا، يقول الرجل العجوز "عز العرب" والد ضحية الإهمال الطبي: "غرفة العمليات في العملية الأولي غير معقمة، طارق دخل عنده كسر طلع ببكتيريا، الإسعاف عشان تاخده من البيت إلى اسيوط بتاخد 2000 جنيه، واحنا على باب الله مفيش بيت يتحمل المبلغ دا كل أيام".

 

ويستغيث ضحية الإهمال الطبي ويتوجه بمطلب صريح للدكتور "خالد عبدالغفار" وزير الصحة والإسكان، قائلًا "انا اب لطفلتين، محتاج اعمل العملية على نفقة الدولة قبل ما اضطر للبتر، أنا محتاج مساعدة عاوز اعمل العملية، يا وزير الصحة ساعدني وحل مشكلة الورق".