الإثنين 08 أغسطس 2022 الموافق 10 محرم 1444
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

أحمد موسى: فريد الديب يقدم مذكرة للطعن على حكم قاتل نيرة أشرف

الإثنين 25/يوليو/2022 - 08:56 م
أحمد موسى
أحمد موسى

قال الإعلامي أحمد موسى، إنه تحدث مع المحامي فريد الديب، عن حقيقة دفاعه عن المتهم محمد عادل المتهم بقتل الطالبة نيرة أشرف، قائلا:« سألته سؤالا محددا هل اعتذرت عن القضية وهل قدمت مذكرات دفاعا عن المحكوم عليه محمد عادل ولا شائعات الإجابة كانت واضحة من فريد الديب الإجابة المحددة قال لي الآتي لم اعتذر ولن أتقاضي أي أتعاب الكلام ده مهم جدا يبقي فريد الديب معتذرش ومتسمر لكن مش هياخد فلوس مش هيتفاضي أتعاب علشان الناس اللي بتتكلم وفريد الديب لن يتقاضى أي أتعاب من المتهم».

 

أحمد موسى: فريد الديب يقدم مذكرة للطعن على حكم الإعدام لقاتل نيرة أشرف ومش هياخد أتعاب


وأضاف الإعلامي أحمد موسى، خلال برنامج «مسئوليتي»، المذاع على قناة «صدى البلد»، أن فريد الديب قلي أسرة المتهم جتالي واتكلموا معايا والمحامي بتاعهم جالي وجابلي ملف القضية بالكامل والحيثيات قرأتها و اللى أنا هعمله وعلشان نخلص القصة دي اللي هعمله سأقوم بكتابة مذكرة للطعن على الحكم الذي أصدرته جنايات المنصورة أمام محكمة النقض بس».


وأشار موسى، :«اتكلمت مع الأستاذ فريد الديب واحد من أهم المحامين في مصر سيقوم بالطعن على الحكم وإيداع المذكرة أمام محكمة النقض ويكون ده دور على كتابة مذكرة للطعن على الحكم».


وأوضح موسى، أن الكلام ده كان مع الأستاذ فريد الديب واتكلمت معاه على الحيثيات والأسباب وأن هي مكتوبة بمنتهى الحرفية للمحكمة برئاسة المستشار بهاء المري وقال الأستاذ فريد الديب بخبرتي وتاريخي هشوف الحاجات اللي تساعدني للتقدم بمذكرة لمحكمة النقض وحاجات محددة لم يكشف عنها».


وقال موسى:«الديب مكلف من أسرة المتهم الذي قتل نيرة ولن يتقاضى أتعاب الراجل مش هياخذ حاجة بقول عن فريد الديب رجل مغيرش مواقفه رجل بمنعى كلمة الرجال هذا الرجل وقت القضايا الكثيرة بالنسبا لى تولى الأمر قدم كل شيء ولم يتقاضى منى أي مليم وأول مرة أقول كده اشتغل كتير في عام 2014 كل يوم والتاني بلاغ وقضية و2013 في قناة التحرير وزدات في 2015 و2016 و2017.