الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

الغايب مظلوم.. نهال طايل تدافع عن نيرة أشرف بعد شهادة قاتلها فى المحكمة

الإثنين 27/يونيو/2022 - 12:36 ص
نهال طايل
نهال طايل

أثارت اعترافات محمد عادل قاتل طالبة المنصورة نّيرة أشرف، أمام إحدى بوابات الجامعة، خلال أولى جلسات محاكمته اليوم الأحد، جدلًا واسعًا على منصّات التواصل الاجتماعيّ.

 

وتعليقًا على ذلك، قالت الإعلامية نهال طايل، خلال تقديم برنامج «تفاصيل» المذاع على قناة صدى البلد، إنّ حادثة قتل نيرة طالبة المنصورة لن تمر بسلام لأنها عرّت الكثير من الأفكار، وهناك من دافع باستماتة عن هذا المجتمع، ويوجد من أخطأ في تقييمه.

 

وتابعت نهال طايل، «لقد أدان المصريون الجامعة ويوجد من أدان بعض التعليقات التي تطرقت للموضوع بطريقة تحقق أغراض في نفسها، وهناك من قال إن المجتمع سيظل صورة مُشرفة نحملها لأبنائنا ويجب أن نحافظ عليها.

 

وأردفت أنّ الدرس المستفاد من هذه الواقعة هو أننا نشوه أحيانًا أحدهم لأغراض ومكاسب ليست مضمونة ولا حقيقية ولا مطلوبة، مضيفةً: «يعني واحد يجي يقول أنا بنتي زي الورد والله أمرها محزن الله يرحمها ويغفر لها، ولما يجي عالم من العلماء يقول كلمة، يبقى نفسك تقول والله يا جماعة اللي حصل ده ذنب كبير أوي، وميرضيش ربنا سبحانه وتعالى، وخروج على كل الإنسانيات والمبادئ والدين».

 

وبينت نهال طايل، أنّ اليوم في مشهد المحاكمة دخل القاتل يقول كلامًا يتفقد المنطق، مردفةً: «بالله عليكم كل ما قاله يعتبر مبرر لقتل نيرة!، يعني أنا لما أمشي وواحدة تسخر مني أقوم واخدة السكين ونازلة دب دب وأقتلها، ما فعله القاتل يدل على أنّه مش متربي ولا اتربى ولا كان ينفع يبقى مسؤول في المجتمع ويطلع منه سلالة ثانية».

 

واستكملت: «خدوا بالكم وانتوا بتعبروا عن رأيكم عشان فيه ناس كتير أوي بتحكم على الرأي ده، وفي ناس بتشوفك من وراء الشاشة هل أنت إنسان حقيقي وعارف ربنا ولا لا؟، الله يغفر لها يمكن لو كانت موجودة كانت دافعت عن نفسها، فعلًا في بعض الأحيان الغايب بيكون مظلوم».

 

وتوجهت نهال طايل بالشكر للقضاء الشامخ وكل شخص دعا بالرحمة والمغفرة لنيرة أشرف، وكل من كتب منصفًا طالبة المنصورة، وكان سببًا حتى نطمئن على مجتمعنا، وكل من قال كلمة حق في وقت رحلت فيه فتاة لا حول لها ولا قوة.

 

واستطردت نهال طايل: «مينفعش أبدًا بنات البلد يخافوا من ولادها، وولاد البلد دي مينفعش ميصونش بناتها، راحت نيرة وأكيد هي بين أيدي من أحن وأرحم مننا بكتير، لو كانت مدانة كنا لقينا لها حاجة ندينها بيها، كنّا شفنا لها فيديو زي البنات اللي بتغيب طول النهار تعمل فيديوهات، بس هو مرحمهاش وهي عايشة وقتلها ومرحمهاش وهي ميتة ومصمم يشوهها».

 https://www.youtube.com/watch?v=tqxYU5sUL8o