الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
توك شو

بسمة وهبة تنتقد رئيس جامعة المنصورة: أغرب بيان في الدنيا

الإثنين 20/يونيو/2022 - 08:57 م
بسمه وهبه
بسمه وهبه

 

انتقدت الإعلامية بسمة وهبة جامعة المنصورة، بسبب مقتل فتاة المنصورة، حيث أصدر رئيس الجامعة بيانا يتبرأ فيه من الجريمة، موضحةً: "انت ازاي بتتملص من مسؤوليتك، ازاي جامعة المنصورة تقول مليش دعوة".


وأضافت وهبة، خلال تقديم حلقة اليوم من برنامج "90 دقيقة"، على قناة المحور: "الجامعة طلعت أغرب بيان في الدنيا قبل ما تشوف البنت جرى لها ايه، وقبل ما تقول كلمة عزاء لأسرتها، تطلع بيان وتقول إن الحادث حصل بره سور الجامعة؟!".

 

وتابعت: "هو الموضوع إن الأخلاق انعدمت؟! لكن من واجبنا نسأل عن دور الجامعة في استعادة الأخلاق، لأن الجامعة والمدرسة مش دراسة بس، ده دورك ودور أساتذة الجامعة ودور رئيس الجامعة".

 

وواصلت: "ولما الناس هاجمتك حذفت البيان، لقيتها مش مقبولة، البنت اللي اتدبحت النهاردة فلة وكانت ممكن تكون أختك أو زميلتك أو بنتك رايحة تمتحن يجيلها خبر انها اتدبحت".

 

وأدانت الإعلامية بسمة وهبة، واقعة مقتل طالبة جامعة المنصورة ذبحا، مشددة على ضرورة مواجهة مشكلات التربية والصحة النفسية بكل حزم ووضوح وصراحة.

 

وأضافت وهبة، خلال تقديم حلقة اليوم من برنامج "90 دقيقة"، على قناة المحور: "أنا ضد تداول مقطع الفيديو، الشاب كان يذبح البنت في قلب الشارع أمام الجامعة، الناس قبضوا على الشاب، ولكن المجنى عليها الطالبة في كلية الآداب والجاني في نفس الكلية، نزلا سويا من الميكروباص، وقالت الطالبة للطالب كلمتين وتركته واتجهت إلى بوابة الجامعة".

 

وتابعت: "فجأة طلعت سكينة، وطعنها مرتين في صدرها، وبعدها ذبحها، ومتأكدون مليون% من أن حق البنت مش هيضيع، وكلنا ثقة في النائب العام، وكل مصري يثق في القضاء المصري، وأتمنى أن يهز الحادث كل المسؤولين في الأزهر والكنيسة وتربية التعليم عشان يلحقوا جيل كامل عنده مفهوم مشوش عن العلاقات الإنسانية، نحتاج إلى الوعي؛ أي دور تربوي وحملات كثيرة لتعليم هذا الجيل الحب والتفاهم والحوار والتسامح".