الخميس 16 مايو 2024 الموافق 08 ذو القعدة 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
محافظات

والد أحد الصيادين العائدين من اليمن:"كنا هنموت على ولادنا.. وصاحب المركب مهتمش و قالنا أنا خسران 9 مليون جنيه" (فيديو)

الإثنين 09/مايو/2022 - 06:21 م
والد أحد العائدين
والد أحد العائدين من اليمن

وصل في الساعات الأولى من صباح اليوم الأحد، البحارة المصريين الـ 20 العائدين من اليمن، الذين تم تأمين الإفراج عنهم باليمن إلى أرض الوطن، بعدما جرى تأمين عودتهم إلى البلاد بتوجيهات رئاسية.

وأجرى "مصر تايمز" بثًا مباشرًا مع والد أحد الصيادين العائدين الذين تم تحريرهم من اليمن، وقال والد إسلام الكفراوي، أن صاحب المركب الذي شجع البحارة على الهجرة غير الشرعية إلى اليمن، لم يساعدهم ولم يحاول تخليص البحارة من أيدي الخاطفين: " ماسألش فينا ولا في ولادنا، ولما كلمته وبقوله ولادنا إيه اللي حصلهم، قالي انت بتسأل عن ناس، ده انا خسران مركب بـ 9 مليون جنيه".

وعن شائعة غرق الصيادين قال: " إحنا بقينا زي المجانين مش عارفين نعمل إيه وولادنا غرقانين، رمضان والعيد كانوا أصعب أيام عدت علينا، وماحسيناش بالعيد غير لما عرفنا إن ولادنا بخير وسيادة الرئيس هيرجعهم لحضننا، ربنا يباركلنا في سيادة الريس ويوفقه يارب".

أم عن والدة إسلام فبدأت حديثها بالزغاريد تعبيرًا عن فرحتها بعودة إبنها، وقالت: " إبني الوحيد اللي ربنا رازقني بيه، ولد على 5 بنات، أنا كنت هموت في رمضان بسبب اللي حصل لإبني، قعد 4 أيام بعد ما سافر ماتصلش، وحسيت بحاجة في قلبي قولت أكيد إسلام حصله حاجة، ولما عرفت خبر غرق السفينة جريت في الشارع وقلت ابني ما غرقش أكيد، وبقيت اعيط و أبص في السما لربنا وأقول يارب رجعلى ابني، وسيادة الرئيس ربنا يباركله يارب رد روحي ليا، بشكرك يا سيادة الريس وربنا يحفظك لينا ويباركلك في أولادك وفي صحتك".

وروى إسلام الكفراوي كواليس احتجازه قائلاً: " كنا قربنا نوصل اليمن بالمركب وفجأة الساعة 5  لقينا طائرات بتضرب نار فوقينا لحد الساعة 6، وقفنا المركب بسبب ضرب النار والطائرات نزلت علينا وخطفونا، حبسونا في فندق بعيد".

وأضاف إسلام إبن مركز المطرية بمحافظة الدقهلية: " في يوم كنت سقعان جدًا، ففتحت الشباك وقلت لواحد من الخاطفين أنا محتاج غطاء أنا بردان، قالي ادخل جوة واللي هيتكلم فيكم هضربه بالنار، ونقلني في غرفة تانية كنوع من العقاب، وبعد حوالي 15 يوم، الخاطفين نقلونا المحكمة ودخلنا السجن الاحتياطي وبعدها اتحكم علينا بـ 45 يوم سجن، وبعدها اتحكم علينا بالسجن لمدة 6 شهور وغرامة 26 ألف دولار و3 مليون ريال يمني، وطبعا احنا مش معانا المبالغ دي، انا حتى قلت للقاضي احنا لو اتباعنا مش هنجيب الـ 3 مليون دول، ده انتوا تموتونا أحسن".

وعن توجيهات الرئيس عبدالفتاح السيسي بسرعة إنهاء أزمة البحارة وإعادتهم للوطن علق قائلاً: " ألف حمد وشكر ليك يا رب، احنا بنشكر الرئيس عبدالفتاح السيسي إنه خرجنا من أزمتنا دي ورجعنا لبلدنا بالسلامة".

والجدير بالذكر، أن البحارة المصريين الـ 20 الذين تم تأمين الإفراج عنه باليمن، وصلوا إلى أرض الوطن، بعدما جرى تأمين عودتهم إلى البلاد بتوجيهات رئاسية، وكانت التوجيهات الرئاسية للجهات المعنية ركزت على سرعة إنهاء أزمة البحارة المصريين باليمن وإعادتهم للوطن سالمين.

وفور عودتهم إلى البلاد توجه البحارة بالشكر إلى الرئيس عبد الفتاح السيسى، وأكدوا أنهم كانوا على ثقة كاملة بقدرة الدولة المصرية تحت قيادة الرئيس السيسى على إنهاء أزمتهم.