الخميس 25 أبريل 2024 الموافق 16 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
حوادث

رفع عليها سلاح.. القصة الكاملة للقبض على متحرش فتاة حلوان (تفاصيل صادمة)

الجمعة 26/نوفمبر/2021 - 01:58 م
جانب من الحدث
جانب من الحدث

بضع ساعات فقط مضت منذ أول تدوينة على منصتيّ التواصل الاجتماعي "فيس بوك وإنستجرام"، والتي تتضمن واقعة تحرش واعتداء بالفتاة "منة.ب" داخل سيارة ميكروباص وبالتحديد بمنطقة حلوان؛ حتى تم إلقاء القبض على المتهم وحبسه 4 أيام على ذمة التحقيقات.
 
ونشرت منة بارح عبر حسابها الشخصي استغاثتها قائلة: أنا النهاردة اترفع عليا مطوة بعد ما واحد اتحرش بيا.. الساعة دلوقتي 6:30 الصبح.. رايحة شغلي، راكبة الكنبة اللي قبل الأخيرة وورايا واحد عمال يدخل صوابعه من الفتحة بين الكرسين.. أول مرة أنا اتخضيت واتنفضت فا شال ايده بسرعة فقولت يمكن متهيألي عشان كنت نايمة شوية على نفسي.. بس صحيت وفضلت ومنتبهة والكنبة اللي ورا كلها فاضية وهو زانق نفسه ورايا بالظبط عشان يدخل ايده!!!!".

وتابعت: "لما كررها تاني واتأكدت وفضلت أزعق فضل يشتم ويقولي ان الكرسيين اللي قدامه مضييقين عليه مع انه ممكن يقعد في اول الكنبة ومش هيبقى فيه أي كراسي قدامه والمكان هيبقى واسع اصلا الكنبة بتشيل 3 أفراد وهو سايب الوسع وقاعد في اضيق مكان عشان يتحرش!!!".

وأضافت "منة": "للأمانة السواق في الأول نزل وقاله انزل برا العربية ومتقعدش في عربيتي وهو مرضيش ينزل
فجأة قرر يطلع أداة أكبر من المطوة وقرر يفتحها هتشوفوا ده في آخر كام ثانية من أول ڤيديو، انا ساعتها قفلت الكاميرا عشان هو لو شافني بصور معرفش ممكن يعمل فيا ايه وهو ماسك في إيده سلاح زي ده
بس هو رفعها على السواق وقاله هدبحك لو متحركتش دلوقتي.. تاني ڤيديو بيوضح ده بعد ما قفل المطوة وقعدوه ع الكرسي والناس وهدوه لأنه كان بيهددني انا والسواق انه هيدبحنا".

وأوردت: "الناس اتلمت وزي ما انتوا شايفين في آخر ڤيديو الناس نزلوني أنا من الميكروباص عشان هو ماسك المطوة وقاله لو مطلعتش هدبحك وطبعًا كانوا شوية وهيبوسوا دماغه وايديه ورجليه عشان يقفل المطوة وفعلًا قفلها وقعد في نص العربية يتشرط ويقول السواق ده مش هيشتغل ع الخط تاني وانه لو شافني تاني هيعمل وهيسوي.. أنا مرعوبة وعمر ما حد رفع عليا سلاح وهددني التهديدات دي وشتمني الشتايم دي!!!!".

وكشفت أجهزة الأمن ملابسات ما تم تداوله بأحد الحسابات الشخصية على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، بشأن قيام أحد الأشخاص بالتعدي اللفظي والجسدي، بإحدى السيدات حال استقلالها سيارة أجرة بنطاق محافظة القاهرة .

وتداول منشور عبر إحدى الحسابات الشخصية على موقع التواصل الاجتماعى "فيس بوك"، يتضمن قيام أحد الأشخاص بالتعدي اللفظي والجسدي، بصاحبة الحساب "الشاكية"، موظفة بإحدى شركات الدعايه والإعلان، مقيمة بمحافظة القاهرة، حال استقلالها سيارة أجرة، وتوجهها لمحل عملها وحدوث مشادة كلامية بينهما، وعقب ذلك تمكن المتهم من الفرار من محل الواقعة.

وبإجراء التحريات واستخدام التقنيات الحديثة تمكنت الأجهزة الأمنية من تحديد المتهم، وتبين أنه شخص "له معلومات جنائية"، مقيم بدائرة قسم شرطة حلوان، وعقب تقنين الإجراءات تم ضبطه، وبمواجهته اعترف بإرتكابه للواقعة، وتم اتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة وحبسه 4 أيام على ذمة التحقيقات.