الإثنين 06 مايو 2024 الموافق 27 شوال 1445
رئيس التحرير
حازم عادل
فن وثقافة

من خناقة شوارع لـ لفظ إباحي.. القصة الكاملة لمشاجرة حسن شاكوش ورضا البحراوي

الأربعاء 01/سبتمبر/2021 - 04:06 م
حسن شاكوش والبحراوي
حسن شاكوش والبحراوي

وقعت مشاجرة ومشاحنات قوية بين كل من المطرب الشعبي رضا البحراوي، ومؤدي المهرجانات حسن شاكوش، يوم الجمعة الماضية في حفل أحياه الثنائي، وذلك في أحد الملاهي الليلة بالساحل الشمالي، والتي وصفها الكاتب الفني هاني عزب بـ"خناقة الشوارع".

تفاصيل أزمة حسن شاكوش ورضا البحراوي

كتب "عزب" عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي " فيس بوك" مع نشر فيديو انفرد به ،" البداية كانت مع شاكوش اللي لما طلع علي المسرح كانت فرقة رضا موجودة علي المسرح .. شاكوش قرر إنه مش هيكمل فقرته إلا لما فرقة "البحراوي" تنزل من علي المسرح لإن كده كده بيغني "بلاي باك" وبالفعل طلبه اتنفذ وسط استياء من أعضاء الفرقة".

وتابع هانى عزب" قبل ما حسن شاكوش ينزل ويخلص فقرته قررت فرقة رضا البحراوي تطلع علي المسرح مرة تانية وده خلي فيه غضب كبير عند شاكوش اللي وهو نازل من علي المسرح وجه ليهم إشارات خارجة وبذيئة ومن هنا كان الرد بينه وبين فرقة رضا البحراوي وتبادلوا توجيه السباب.. وحاول هنا حمو بيكا التدخل في الموضوع وانهاء الأمر قبل ان تحدث كارثة حقيقة وخناقة شوارع في الساحل الشمالي".

واستطرد تفاصيل الخناقة قائلا" وصل رضا البحراوي الحفلة وعرف اللي حصل وأول حاجة عملها وجه التحية لفرقته الموسيقية وبدأ يغني وبعدها وقف الغنا وفضل ينادي علي شاكوش وقال "شاكوش فين.. مشي.. كنت عايزه والله.. نفسي فيه بس للأسف خد بعضه وجري..عايزه يدعي لحمو بيكا".

علق مؤدي المهرجانات حسن شاكوش، على المشاجرة التي وقعت بينه وبين المطرب رضا البحراوي في الساحل الشمالي، بعدما وصفه الأخير بـ"الهارب" بسبب اختفاء شاكوش من على المسرح.

رد حسن شاكوش على رضا البحراوي

ونشر حسن شاكوش مقطع فيديو له وظهر يسخر من كلام رضا البحراوي، حيث قال في الفيديو: "أنا هربان يا جماعة هربان اهو وفي شرم الشيخ علشان عندي حفلة ان شاء الله"، وأضاف في بث مباشر مساء أمس، قائلا: "أغنية واحدة من بتوعي بتاريخك كله.. أنا بطلع أغني شغلي.. لكن مش باخد إيفيهات من على التكاتك والميكروباصات.. اجتهد وهات فكر من دماغك وبلاش تعلق همومك على شماعة غيرك.. عمري ما سمعت ليك أغنية في الشارع مكسرة الدنيا، وأنت عارف إنك مش بتصرف على الأغاني عشان عارف أن أخرك الأغاني اللايف".

وأثناء حفل حسن شاكوش بشرم الشيخ، قدم أغنية شهير بأحد الأفلام والتي تقول: "رضا جيه يا ام رضا" واستكملها بلفظ إباحي واعتبره البعض بأنه يوجه كلامه لرضا البحراوي.

رضا البحراوي يرد على شاكوش: "أنا مش هينفع اشتمك"

كشف المطرب الشعبي رضا البحراوي، أنه يعتزم إتخاذ الإجراءات القانونية ضد الفنان حسن شاكوش، خلال الأيام القادمة، وذلك بعدما زعم البحراوي، تعرضه للسب من شاكوش.

وقال رضا البحراوي في فيديو نشره عبر صفحته بموقع "فيس بوك" موجهاً كلامه إلى حسن شاكوش، "أنا محترم وكان عندي استعداد أرد عليك، وأنا مش هينفع اشتمك أو أقول لفظ غلط، علشان جمهوري اللي بيحبني، أنت بقى مش محترم دي لنفسك".

وأضاف، "أنا في المهنة وانت لسه متولدش، أنا بامسك مايك وأنت لسه متولدش، أنا راجل نقابي، وبطالب نقابة المهن الموسيقية أن ترد لي حقي وحق فرقتي".